Kristi gisslande (Piero della Francesca)
En geometrisk analys
Förbehåll: Observera att mitt tillvägagångssätt för denna analys fokuserar på estetisk inspiration, praktikalitet och möjliga teoretiska implikationer snarare än historisk exakthet.
Som konstnär förstår jag att det är mycket riskabelt att tillämpa en geometrisk formel på ett konstverk. Konstskapande involverar flera aspekter utöver att hålla sig till en enda, strikt geometrisk formel. Men för nöjets och utforskandets skull, låt oss genomföra denna övning och lämna det till dig att dra dina egna slutsatser. Målningen som används som exempel här är "Kristi Gisslande" av Piero della Francesca, som finns i Galleria Nazionale delle Marche i Urbino, Italien.
Målningens dimensioner är 58,4 cm × 81,5 cm. Även om jag inte är säker på om dessa mått är de ursprungliga, är bildens proportioner ungefär 1:1,4.
Det är uppenbart att Piero della Francesca använder en form av centralperspektiv för att skapa en illusion av djup i kompositionen.
Med tanke på att målningens proportioner är nära 1,4, tänkte jag att det skulle vara intressant att analysera kompositionen med en rotrektangel (för mer information om rotrektanglar, klicka här). Eftersom numret 1,4 är nära √2, kommer jag att försöka inkludera en kvadratrot av 2 rektangel i min analys.
I följande bild, observera effekterna på kompositionen när man lägger över ett 1 till √2 (1:1,414) rutnät.
Detta tillvägagångssätt ger ett intressant perspektiv på potentiella konstnärliga element i kompositionen och deras arrangemang inom målningen. Kom ihåg, detta är bara en hypotes och inte en definitiv slutsats.
© Hans E Andersson, 2009